søndag den 20. januar 2013

PROTEIN BOLLER

- Et forsøg

Her den anden dag fandt vi protein hvedemel i Lidl. Vi undersøgte det og tænkte, hvorfor ikke? Så vi købte et par kg og det her er hvad jeg indtil videre har tryllet frem ved at bruge hvedemel med protein:






Jeg startede forsigtigt, så det er kun den lille portion brød jeg har puttet proteinhvedemel i, og de blev faktisk ret gode. Jeg startede ud med at søge på nettet efter gode råd og opskrifter til bagværk med proteinhvedemel, men uden held. Så jeg lavede først en helt almindelig bolledej som den her, for at være helt sikker på at få nogle gode boller som ville blive spist:

1 tsk salt
1 tsk sukker
25 g gær
200 g grahamsmel
300 g hvedemel
0,5 dl hørfrø
0,5 dl 3-kornsblanding
4 dl vand
1 æg til pensling

Jeg havde ikke noget grahamsmel, så jeg erstattede det med rugmel. Efter at have hævet en time og efterhævet 30 minutter da bollerne var formet, fik de 20 minutter på 200 grader. Det gav det mig 14 stk dejlige mættende grovboller.
Til forsøget med proteinhvedemelet halverede jeg portionen, og opskriften kom til at se sådan ud:

1/2 tsk salt
1/2 tsk sukker
12,5 g gær
100 g proteinhvedemel
100 g rugmel
50 g hvedemel
1/4 dl 3-kornsblanding
2 dl vand
1 æg til pensling

Jeg fik omkring 8 boller, og ja, de er faktisk allerede blevet spist! Det resulterede i nogle gode boller, men jeg kunne godt tænke mig at bage nogle endnu bedre. På siden af melposen står der skrevet en opskrift på flüte udelukkende baseret på proteinhvedemelet, og den kunne jeg rigtig godt tænke mig at lave, så det bliver højst sandsynligt mit næste projekt! :)
Begge slags brød er velejnet til både morgen og middagsmad, og de kan nemt laves i små portioner så man kun får de gram man har behov for :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar